1. Przyciągnij do swojej restauracji więcej klientów z pomocą internetu!
W branży gastronomicznej, czyli biznesie działającym w warunkach bardzo silnej konkurencji, kluczowe jest sprostanie oczekiwaniom współczesnego konsumenta. Badania mówią, że ponad 80% ludzi odwiedza strony internetowe przez urządzenia mobilne. Oznacza to, że spora część Twojej grupy docelowej będzie szukać informacji o Twoim lokalu korzystając z przeglądarki w swoim smartfonie. Dlatego warto dowiedzieć się, jak zoptymalizować i ułatwić im to doświadczenie.
Po pierwsze - bądź widoczny. Zarejestruj się na Google Maps/Google Business, dzięki czemu, użytkownik smartfona będzie mógł w prosty i szybki sposób znaleźć Twój lokal na mapie. Podobne funkcje mają takie platformy jak Facebook, Maps me, 2gis.
Każdy z tych systemów działa trochę inaczej i dostarcza odbiorcy inną informację - przetestuj każdy z nich i zoptymalizuj dostarczaną klientowi treść. Zadbaj o podanie dokładnego adresu, numeru telefonu oraz godzin otwarcia. W niektórych systemach możesz również dodać średni przedział cenowy Twoich usług.
Użytkownicy serwisów społecznościowych mogą oceniać Twoją restaurację, dodawać opinie i komentarze. Pamiętaj o tej opcji, ponieważ opinii tych, nie będziesz mógł usunąć. Wiedząc to, postaraj się rozwiązywać wszelkie konflikty. Niezadowolony klient zazwyczaj skieruje się ze skargą najpierw do Ciebie, bądź kogoś z obsługi - dla Ciebie to szansa na uniknięcie kryzysu. Wiele osób bardzo sugeruje się opiniami innych użytkowników, dlatego są one tak istotne. Jeżeli jednak, mimo Twoich starań, pojawi się negatywna opinia, od razu reaguj. Zapytaj się co konkretnie można poprawić i zaproponuj rozwiązanie.
2. Wykorzystywanie powiadomień tekstowych.
SMS-marketing jest ciekawym i dosyć wydajnym sposobem, aby pozostać w stałej komunikacji z Twoimi Goścmi.
No dobrze, ale co właściwie wysyłać?
Nadrzędną zasadą, którą powinieneś się kierować jest umiar. Twoi klienci dostają mnóstwo komunikatów każdego dnia, więc wysyłana przez Ciebie treść powinna być krótka i przekazywać maskymalną ilość informacji. Dobrym pomysłem jest wysyłanie informacji o promocjach, happy hours, nowościach w menu, bądź rabatach dla stałych klientów. Jeżeli organizujesz u siebie imprezy, powiadom o tym swoich Gości!
Uwaga! Telefon komórkowy klienta należy do poufnych i chronionych prawem danych osobowych, których wykorzystywanie bez wyraźnej zgody jest niezgodne z prawem. Jak w takim razie pozyskać klienta? Sposobów jest mnóstwo - poprzez newsletter, organizowanie konkursów, w ktrych trzeba podać numer telefonu. Możesz je też zbierać na miejscu, proponując na przykład niewielki rabat w zamian za numer.
3. Blog
Prowadzenie bloga restauracji jest świetnym pomysłem, o ile jego treść jest interesująca dla odbiorców. Możesz umieszczać na nim przepisy, porady, informacje o życiu Twojej firmy. Dodatkowo, możesz urozmaicić swoją treść dzięki krótkim filmom wideo. Niektórzy ludzie wolą słuchać/oglądać zamiast czytać, możesz więc wizualizować umieszczane przez siebie przepisy. Zaskocz swoich klientów ciekawostkami czy żartami.
Pamiętaj o dobrej organizacji bloga - twórz kategorie, spraw żeby był on przejrzysty. Podobnych blogów jest w internecie miliony, musisz więc dokładnie przemyśleć wrzucaną treść. Stwórz swój własny, niepowtarzalny styl!
4. Wykorzystywanie geo-targetingu w branży gastronomicznej.
Brzmi tajemniczo, ale jest prostsze niż myślisz! Geotargetowanie to nowoczesne i bardzo użyteczne narzędzie marketingu dające dużo korzyści. Istotą geotargetowania jest docieranie do użytkownika, na podstawie jego miejsca położenia. I vice versa - użytkownik może znaleźć Ciebie na swojej mapie, jeżeli znajdzie się w okolicy.
Geotargeting jest usługą płatną, jednak inwestycję tą cechuja wysoka stopa zwrotu. Dzięki poprawnemu użyciu tzw. "tagów" (czyli słów kluczowych), użytkownik będący w pobliżu nie będzie miał najmniejszych trudności żeby Cię znaleźć.
5. E-mail marketing restauracji
Email marketing nadal pozostaje jedną z ulubionych form komunikacji z klientem. Tutaj również istotna jest zasada umiaru - Twoi odbiorcy dostają setki maili spamu dziennie. Dostosuj swoją treść tak, żeby Twoje maile nie lądowały w koszu, folderze spam czy na czarnej liście. Wysyłając cykliczne maile (tzn. pojawiające się z mniej więcej tą samą częstotliwością), wysyłasz newsletter. Polskie prawo zobowiązuje do umożliwienia łatwego wypisania się z newslettera. W zależności od Twojej bazy, możesz wysyłać maile ręcznie, lub za pomocą takich platform jak Freshmail czy Salesmanago. Wysyłaj zwięzłą informację - nie umieszczaj w newsletterze artykułów czy przepisów. Lepszym sposobem jest umieszczenie linka do takiej treści.
6. Zamówienia online
Ludzie, którzy przeglądają Twoją stronę internetową, docenią możliwość zamówienia jedzenia przez formukarz online. Umieść na stronie menu, z którego klient będzie mógł łatwo przejść do opcji zamówienia online.
7. Adaptacja strony internetowej restauracji pod urządzenia mobilne.
Strony, które są niedostosowane do urządzeń mobilnych są niewygodne i nieprzejrzyste. Klient, który nie będzie mógł w łatwy sposób nawigować po menu strony, najpewniej zrezygnuje z przeglądania jej. Tworząc stronę, warto zainwestować w nią trochę więcej - upewnij się, że wszystkie podstrony są czytelne, a nawigacja prosta.
8. Funpage
Funpage jest jednym z podstawowych elementów komunikacji. Warto poświęcić czas na zbudowanie atrajcyjnego fanpejdża na Facebooku, Instagramie czy Pinterest. Jeżeli życie Twojego lokalu jest bogate i kolorowe, możesz pomyśleć również o Twitterze. Pamiętaj, żeby być na bieżąco ze swoimi kanałami social media. Aktualizuj informacje, odpowiadaj na komentarze, wchodź w interakcje z odbiorcami.
p
9. Monitoring w Internecie
Bądź na bieżąco ze wszelkimi wzmiankami o Twojej restauracji dzięki Google Alerts. Śledź opinie i komentarze, sprawdzaj rankingi.
Narzędzie da Ci pewną kontrolę - jeżeli ktoś napisze bezpodstawną, negatywną opinię, możesz w elegancki i grzeczny sposób się usprawiedliwić
10. Aplikacje
Klienci cenią sobie szybkość usługi dowozu. Nikt nie lubi zimnej pizzy, dlatego dobrym pomysłem jest współpraca z firmami świadczącymi dowóz jedzenia do klientów. Istnieją aplikacje, w których możesz umieszczać swoją ofertę. Są one popularne, gdyż zrzeszają wiele lokali, wobec czego użytkownicy mają ogromny wybór. Obecność na takich portalach jest jak najbardziej pozytywna i może zaowocować w dużej ilości nowych klientów.